To foredrag om flygtninge

fenced_refugees1

En af de store udfordringer i vor tid er de mange mennesker, der er på flugt fra krig og undertrykkelse. Men i dag smækker verdens mest resursestærke lande – heriblandt Danmark – døren i og overlader det til en håndfuld udviklingslande at håndtere næsten alle de 21 millioner mennesker, som lige nu flygter fra konfliktområder.

I disse to foredrag vil to danske eksperter sætte fokus på hvad vi kan gøre.

Foredragene er på dansk, og der er fri entré.

26. januar 2018 kl. 16.00, Jernbanegade 23, 1. sal

Thomas Gammeltoft-Hansen er professor i menneskerettigheder ved Lunds Universitet og ekspert inden for flygtninges rettigheder. I hans bog Sådan løser vi flygtningekrisen giver han sit bud på en international strategi for at håndtere verdens flygtningesituation. I sit foredrag vil han tage udgangspunkt i denne bog.

9. februar 2018 kl. 16.00, Jernbanegade 23, 1. sal

Søren Jessen-Petersen er tidligere vicegeneralsekretær for UNHCR og i 1980erne var han med til at forhandle en international løsning for genbosættelse af de dengang 1 million vietnamesiske flygtninge, som dengang sad i lejre rundt om i Asien. I sit foredrag vil han tage udgangspunkt i dette arbejde.