Gruppe 144 31. maj 2007

Til stede: Hans, Henrik

1. Den nye aktionssag.
2. Hans Jørgen Bonnichsen.
3. Næste møde.

ad 1: Vi har fået en sag fra Tunesien. Der er oprettet en ny sagsdatabase over længerevarende sager, og sager fra denne hedder casefiles.
Denne sag handler om Mohammed Abbou, der er advokat og menneskerettighedsforkæmper. I april 2005 blev han fængslet, fordi han på internettet publicerede artikler, der er kritiske over for regeringen. Han er nu tilbageholdt i El-Kef, 200 kilometer fra sit hjem og sin familie i Tunis. Hans fængsling slutter 1. oktober 2008.
11. marts 2006 gik han i sultestrejke i protest. Sultestrejken endte omkring 16. april. 3. maj samme år begyndte han en ny sultestrejke i protest mod forløbet af retssagen mod ham og mod fængslingen. Flere gange er Mohammed Abbou blevet vækket midt om natten, fordi fangevogtere har undersøgt hans celle. Det forlyder, at han er blevet tævet af fangevogterne, og at hans madras er blevet fjernet, så han nu er tvunget til at sove på en jernseng. Mohammed Abbou er også blevet chikaneret af andre fanger, tilsyneladende på opfordring af fængselspersnonalet.
MÃ¥lene i sagen er at
– Mohammed Abbou bliver løsladt
– Mohammed Abbou fÃ¥r bedre forhold i fængslet
РTunesien implementerer beslutningerne fra FNs arbejdsgruppe om vilk̴rlig tilbageholdelse
– Mohammed Abbous familie ikke bliver udsat for chikane

MÃ¥lene for hans velbefindende er at han
– fÃ¥r adgang til lægebehandling
– bliver flyttet til et fængsel tættere pÃ¥ hjemmet
– ikke skal være fængslet sammen med regulære kriminelle
– ikke skal blive udsat for chikane fra fængselspersonale
– fÃ¥r mulighed for regelmæssige, uhindrede besøg af sin familie

De større, systemiske mål er
– Ã?get bevidsthed og om pres for løsladelse af samvittighedsfanger i Tunesien
РAt de tunesiske myndigheder beskytter ytringsfriheden p̴ internettet ved at tillade publikation af kritisk materiale uden indblanding.
– At de tunesiske myndigheder tillader menneskerettighedsforkæmpere at arbejde uden frygt for chikane eller fængsling

Vi skal skrive til præsidenten og justitsministeren.

Hvad vi kan gøre:

– Kontakt til MFâ??ere i udenrigsudvalget for at fÃ¥ dem til at tage sagen op (som en sag, der viser behovet for at arbejde med at fÃ¥ Tunesien til at implementere FNs krav ang. tilbageholdelser). Hans finder ud af hvem der sidder i udenrigsudvalget.
– Skrive til tunesisk ambassadør (skal cleares med landekoordinator).
РKontakte fagforeninger og f̴ medlemmer til at skrive til Tunesien (evt. i forbindelse med konference Рfortrykt brev og informationsark). Henrik finder ud af hvorn̴r der er relevante konferencer i Aalborg i det kommende ̴r.
РEn stand p̴ biblioteket, kombineret med et foredrag om Tunesien eller ytringsfrihed.
– Er der mon nogle relevante film om Tunesien ? Hans undersøger det.

MÃ¥ske kan vi lave en postkortaktion. Men det koster penge.

ad 2: Hvornår skal Hans Jørgen Bonnichsen til Aalborg? Hans har ikke fået kontaktet studenterpræsten endnu, men et foredrag til efteråret er mest realistisk. Det er vigtigt ikke at have sammenfald med kulturnatten eller mærkedage. Man kunne foreslå en dato sidst i oktober.

ad 3: Næste møde (hvor der gerne måtte komme flere!) kan være tirsdag d. 26. juni (FNs dag for torturofre) kl. 19.00.