Lokalforeningsledelsens åbne møde 12. februar 2013 kl. 19.30

Til stede:          Samira, Peter, Farah, Hans, Maria, David, Tiberius Maximus, Rosi.
Afbud:            Jes.

1. Landsdækkende aktiviteter.
  2. Nylige lokale aktiviteter.
  3. Kommende lokale aktiviteter.
  5. Økonomi.
  6. Lokalerne.

ad 1: Landsmødet 4. – 5. maj er i Nyborg – Hans og Farah skal med.
ad 2: Optog den 10. december med god mediedækning.
Lokalforeningen havde en udstilling hos Freja Skind i første uge af februar som del af et kommunalt fremstød, hvor butikker blev parret med lokale foreninger.
En god nytårsmiddag den 18. januar.
ad 3: Der er allerede tale om kulturnatten, som finder sted 27. august – 1. september. Måske skal der være en forbindelse til studiestarten. Og der skal være Images Festival i Karolinelund.Og så er der nye aktiviteter om romaer – kampagnen fortsætter i foråret. Desværre er der ikke kommet en aktivitetspakke. Følgende interessante synspunkt blev fremført af en enkelt person med stor viden og helt uden fordomme:

Lokalforeningen skal ikke arbejde med Amnestys materiale – det er ukorrekt og viser ikke det virkelige problem: at romaerne i virkeligheden enten er privilegerede (der er en masse romaer der er veluddannede og kører i dyre biler og er veluddannede og taler tre eller fire sprog og får fripladser på universitetet og ligner alle os andre) eller kriminelle (der er en masse romaer der stjæler og tigger og er voldelige). Deres samfund er et klassesamfund hvor de isolerer sig og undertrykker hinanden, og de bor i parallelsamfund og foragter alle andre mennesker. Så de er selv ude om den diskrimination, de bliver udsat for. Faktisk bliver romaerne slet ikke udsat for diskrimination. Det er en ren invasion i Tyskland, hvor romaerne kommer og får en masse børn så de kan score en masse socialhjælp. UNICEF, Amnesty International, EU m.fl. er naive; romaerne manipulerer dem. Amnesty Internationals research er generelt ukorrekt hvad angår romaerne. Der kan muligvis være enkelte, minimale problemer, men det er i andre lande end Rumænien.

Det var dejligt omsider at få sandheden at vide. Hvis vi alligevel skulle lave noget om dette emne: Vi kan blandt andet samle underskrifter blandt venner og kollegaer, afholde en lokal filmaften, skrive et læserbrev til lokalavisen eller hjælpe Amnesty med at sprede budskaber og aktioner via sociale medier.
Der er et møde om roma-kampagnen den 20. februar i Århus. Hans skriver til Helle og spørger hvorfor der ikke er arrangereret noget i Aalborg. Det er da for dårligt!
Vi skal finde en dato for lokalforeningens årlige møde. Vi går efter 13. april kl. 14.00; Hans beder sekretariatet om at få den ansvarlige for MENA-kampagnen til at komme og får beskeden i nyhedsmailen – og laver en Facebook-event. Samira spørger Lars Hellerup om vi kan holde mødet på Studenterhuset. Ellers holder vi mødet i Danmarksgade 7. Og vi skal servere kage. Og Hans fremlægger lokalforeningens beretning og Peter fremlægger regnskabet.
ad 4: Der er en aktionssag i lokalforeningen om WOZA (Women of Zimbabwe Arise). Skriv til Hans, hvis I vil være med. Hans skriver en besked på mailinglisten.
ad 5: SÃ¥ blev regnskabet skrevet under.
ad 6: Vi har som sædvanlig problemer med belysningen, og intet er tilsyneladende sket.
Vi er interesseret i at overtage et telt fra Odense – Hans skriver til Else Marie Bisp fra Odense. Kan teltet overdrages i forbindelse med landsmødet?
ad 7: Samira vil gerne være foredragsholder.
Og så skal der tages nye billeder af lokalforeningen.
ad 8: Næste møde er 12. marts kl. 19.30.
ad 9: Ikke noget langt møde.