Demonstration den 10. december

Den 10. december er det 70 år siden, De Forenede Nationer vedtog Verdenserklæringen om Menneskerettigheder. Dette markerer Amnesty International i Aalborg ved en demonstration på

Toldbod Plads, Aalborg den 10. december kl. 18.30-19.00.

Talere er

• En repræsentant for Amnesty International
  • Fawaz T. Alzatto, pædagogmedhjælper i Hobro (og flygtning fra Syrien)
  • Khadra Jamal Farah, familiekonsulent i Aalborg (og flygtning fra Aalborg)
  • Ali Hassan, beboerrÃ¥dgiver i PlusBolig

Vi markerer her, at det er præcis 70 Ã¥r siden FN’s menneskerettighedserklæring blev vedtaget – pÃ¥ baggrund af krigens rædsler. Men demonstrationen den 10. december er desværre ogsÃ¥ et nødvendigt oprÃ¥b til de danske politikere.

Den seneste tids beslutninger fra den danske regering om flygtninge og mennesker pÃ¥ tÃ¥lt ophold giver nemlig grund til alvorlig bekymring for menneskerettighedernes status i dansk politik og retspraksis. Regeringen vil sende endnu flere børn ud i fattigdom og afviste asylansøgere vil de placere pÃ¥ en ø – som det skal være bÃ¥de maksimalt dyrt og maksimalt svært at forlade.

Vores rettigheder har længe været under pres. Vi skal holde fast på den vigtige historiske sejr for menneskeheden ved at stå sammen. Vi vil huske hinanden på, at menneskerettigheder er noget vi giver hinanden, og de er kun menneske-rettigheder, hvis de gælder for alle mennesker, hele tiden.

Det Danmark, vi ønsker, har hjerterum og tager ansvar for, at alle mennesker får mulighed for et værdigt liv. Vores Danmark

• Holder fast i menneskerettighedskonventionerne
  • Lader ikke børn vokse op i fattigdom, alene fordi deres forældre er flygtet fra krig og elendighed
  • Giver mennesker mulighed for at integrere sig,
  • Beskytter mindretal og behandler mennesker først og fremmest som mennesker

Lad os stå sammen om menneskerettighederne og bekæmpe politikernes forsøg på at øge uligheden blandt mennesker. Lad os skabe et bedre Danmark for alle.